lågkonjukturen visar sig återigen

Ringde på dörren förut. Jag kutar ner, slänger upp hunden på armen och öppnar. Jag blir besviken/överraskad/snopen. På andra sidan dörren står en man med utländsk härkomst. Han räcker fram en pappersbit (antagligen har inte han skrivit den själv) där jag på svenska läser mellan raderna. Det står att hans dotter har ont i hjärtat och att jag ska ge honom pengar genom att betala för en liten tavla han konkar runt med i H&M-kasse.

Jag blev lite rädd faktiskt. Vad gör dessa människor i lindsdal? Fattar faktiskt ingenting. Sjukvården i Sverige kostar väl ingenting? Bor hans dotter kvar i hemlandet? Har han då betalat pengar för att åka hit och tigga? Så himla korkat! Dom pengarna skulle ju kanske räckt till hennes behandling. Nästa gång ska jag titta genom fönstret innan jag öppnar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0